Повір’я про те, що жінка на борту морського судна приносить нещастя, існує з найдавніших часів. Здавалося б, сьогодні, коли пані не просто охоче подорожують по морю, а й є членами екіпажу, а часом і займають чільні посади, вірити в подібну нісенітницю – дикість і відсталість. Проте є чимало чоловіків, які як і раніше проповідують подібну дискримінацію, в результаті чого серед команди зазвичай буває не більше 2% представниць прекрасної статі.

 

Звідки ж взялася це дивна повір’я, і ​​чим жінки займаються на борту сьогодні, дізнаємося з цієї статті. Версій походження дискримінаційного правила кілька, ознайомимося з ними докладніше.

 

Жіночі ревнощі

Перша причина пов’язана з жіночими ревнощами. Але мова не йде про реальні романи на борту. Справа в тому, що за старих часів кораблям давали дівочі імена. Це робилося з метою – догодити морським богам, які, згідно з віруваннями, прихильніше ставились до представниць прекрасної статі.

 

Оскільки корабель сприймався практично як жива істота, то поява суперниці на судні повинно було викликати його ревнощі. Моряки боялися, що яхта на ґрунті нерозділені любовних переживань і заздрості перестане слухатися, потрапить в аварію, а то і зовсім потерпить крах.

 

У ХVI столітті в Данії це повір’я було настільки сильним, що сам король видав указ, що забороняє з’являтися жінкам на борту судна. Якщо дівчина все ж вирішувалася порушити цей закон, то її безжально викидали за борт. Сучасні надійні яхти, відмінне навігаційне обладнання і розвиток науки зводять нанівець вищеописані умовиводи, тому звернемося до причини номер два.

 

Чоловічі ревнощі

Це саме логічне пояснення, яке не втрачає об’єктивності і в наші дні. Одна або кілька дівчат на кораблі неминуче привертають увагу чоловічого екіпажу, який проводить в подорожах довгі дні, тижні, а то й місяці. Скучивши по жіночій ласці, моряки можуть влаштовувати справжні бої за серце красуні, а розбірки під час подорожі – не найкращий варіант.

 

У колишні часи мореплавці проводили на борту ще більше часу. Першовідкривачі йшли в плавання на місяці, а іноді і на роки. Для таких екіпажів з’ясування відносин на судні і загострення пристрастей були смерті подібні, тому дамам на борт доступ строго заборонявся.

 

Тим більше панянки заважали на військових кораблях, де крім відповідальності за судно на міцні чоловічі плечі покладався обов’язок захищати рідні кордони. Проникнення прекрасної дами на борт могло привести до розслаблення, а в разі неминучих ревнощів – до бійок і навіть вбивств.

Злочини і покарання

Однак дівчата легкої поведінки все ж проникали на кораблі. Там відкривалися чудові можливості для заробітку, тому хитромудрі красуні припливали до судів на човнах чи катерах і, обслужив клієнтів, спокійно поверталися назад. Періодично спритні панянки спочатку проникали у внутрішні приміщення, звичайно, не без сприяння будь-кого з членів екіпажу, і з’являлись, лише коли корабель відходив далеко від берега. Але такий захід був ризикованим, оскільки іноді цих жінок все ж по-старому викидали за борт або жорстоко карали.

 

Так Васко да Гама в період походу в Індію видав указ, що будь-яка представниця прекрасної статі, що потрапила на корабель, буде публічно висічена батогами. Навіть якщо вона вирушила в супроводі чоловіка, це все одно не було виправданням, а велелюбного чоловіка самого чекала посилання на каторгу. Покаранню піддавався навіть капітан, який допустив неподобство у вигляді жінки на борту, – його звільняли відразу ж після повернення. І такий випадок в житті мореплавця, дійсно був. Виявивши на одному зі своїх кораблів трьох дівчат, він жорстоко розправився з ними на березі, не дивлячись на те, що за них заступалися знатні городяни і церковний прихід.

 

Цікава історія сталася і під час першої кругосвітньої подорожі, здійсненої французами, яким керував Луї Антуан Бугенвіль. На борту був помічений дивний слуга, яка не голився, мав високий голос і нестандартну фігуру. Під погрозами тортур його змусили зізнатися, і в підсумку з’ясувалося, що під виглядом лакея ховалася дівчина-сирота, а на корабель пустив її коханець, який займався в шляху науковими дослідженнями. Обох порушників висадили на острові Маврикій. Прочуханки та інших жорстокостей їм вдалося уникнути.

 

Боротьба статей стала сходити нанівець вже в ХVIII столітті, а сторіччям пізніше моряки вирішили, що не варто йти проти природи. В результаті яхтсменам зі стажем більше 15 років офіційно дозволили брати в подорожі наречених і дружин. Стежити за вірністю обраниці чоловік повинен був сам, і в разі виникнення проблем всю відповідальність він брав на себе.

 

Любов, кохання

Любов – ще одна причина, по якій чоловіки залишали своїх дам вдома. Раніше подорож на кораблі несло безліч небезпек. Якщо сьогодні достатньо орендувати комфортну яхту і доручити організацію круїзу надійній компанії, щоб отримати максимум задоволення, то в колишні часи про насолоду не було й мови: подібний вояж неминуче був пов’язаний з ризиками.

 

Навіть при наявності сприятливої ​​погоди, яку ніхто не міг спрогнозувати, подорож на кораблі була складним випробуванням, причому для чоловіків теж. Сильна качка, одноманітна, часто несвіжа їжа, убогі каюти з мінімальними зручностями, грубість зачерствілих в морі людей, – дівчатам непросто було виносити подібні тяготи. Тому за коханими йшли лише найвідважніші і сміливі жінки, готові ділити з ними всі негаразди.

І знову боги

Як вже було сказано, духи водних стихій, в яких вірили моряки, вважали за краще жіноче товариство, і тому судна іменувалися приємними слуху жіночими іменами. Але не всі боги однаково прихильно ставилися до дівчат. Так давньогрецькі і фінікійські мореплавці були впевнені, що Посейдон і Нептун терпіти не можуть красунь.

 

Тому поява жінки на судні обіцяла неприємності, і кораблі іменами дівчат ніхто і не думав називати. Схожі забобони зустрічалися навіть у російських поморів. Дружинам категорично заборонялося запитувати у моряків, коли вони повернуться з плавання, це вважалося поганою прикметою. Це був вельми зручний принцип для тих, хто не поспішав додому …

 

А що зараз

Сьогодні перед подорожжю часто традиційну пляшку шампанського об судно розбиває саме дівчина. Але, як не дивно, жінок серед працівників екіпажу як і раніше небагато: в середньому двоє зі ста чоловік. Інша справа, що орендувати шикарну яхту і відправитися з подругами в круїз давно вже можуть заможні дами з самих різних країн. Але тільки в якості пасажирок.

 

Чому ж «жінок на кораблі» як і раніше мало? Багатовікова історія подорожей «без дам» наклала свій відбиток. Суспільство консервативне, а проблему ревнощів ніхто не відміняв. Красива дівчина серед моряків запросто може викликати чвари і розбірки, навіть якщо ходить по морю з чоловіком.

 

Робота на судні вимагає чимало «чоловічих» якостей: це фізичне загартування і витривалість, психологічна стійкість, готовність до одноманітності і аскетичного існування, висока відповідальність і безстрашність. Попадання в сильний шторм серйозне випробування навіть для бувалих моряків, що ж говорити про прекрасну половину людства …

 

З цих причин і в морські училища дівчат беруть неохоче і ще менш охоче їх погоджуються працевлаштовувати на судах, пропонуючи маленьку зарплату і залякуючи «жахами» життя на кораблі. Подорожувати з чоловіком жінка може, але, народивши дітей, все одно буде змушена довгі роки залишатися вдома, а значить, про кар’єру доведеться забути. Проблема сексуальних домагань теж існує і, перебуваючи в оточенні чоловіків, жінка не може бути впевнена, що її захистять у важкий момент.

 

Але при цьому судноплавна галузь в жінках все ж потребує. Зазвичай дівчата проходять коротке навчання і йдуть на тимчасову роботу на яхти та лайнери як обслуговуючий персонал. Вони трудяться в якості покоївок, кухарок, прачок, лікарів і медсестер, офіціанток і буфетниць, аніматорів. Можна побачити даму і на посаді моряка чи іншого члена екіпажу. Присутність представниць прекрасної статі на кораблі формує нормальну соціальну середу і допомагає команді та пасажирам не відчувати себе в ізоляції.

 

Сьогодні дівчатам необов’язково закінчувати спеціальні навчальні заклади, щоб піти працювати на яхту. З’являється все більше морських професій, які по плечу слабкій статі, і тому є надія, що дефіцит «жіночих» кадрів скоро буде усунутий.