Власна яхта вже давно вважається не пріоритетом романтиків, закоханих в море, а атрибутом розкоші і важливою деталлю іміджу багатих людей. Про те, хто і для чого купує у власність судна або орендує їх, нам розповів засновник і директор провідної європейської яхтової брокерської компанії ScanMarine TM (Cofrance SARL) Віталій Архангельський.

– Віталій Дмитрович, давайте відразу підемо з «місця в кар’єр», тобто почнемо з самого цікавого. Скільки коштує яхта ?!

– Залежить від моделі, природно. Від виробника, року випуску, історії експлуатації – якщо не нова, від розмірів, технічного оснащення, інтер’єрів, нарешті. Дешевий варіант це, наприклад, старе судно 1984 року, довжиною 19 метрів, американської верфі ALUMINUM CRUISERS / MARINETTE, – цілком надійний і комфортний варіант для «середнього класу». Він обійдеться в 150 тисяч євро. Це відмінна вітрильна яхта для відпочинку, риболовлі, там є затишні каюти, та й взагалі все, що потрібно звичайній людині, нерозпещеній розкішшю, для зручної подорожі. Утримання такого судна обійдеться приблизно в 10% від його вартості.

Середній варіант, який зазвичай вибирають заможні любителі моря, починається від декількох мільйонів і закінчується десь на 20-30 мільйонів євро. Ну, наприклад, типова яхта від верфі PARAGON MOTOR YACHTS: трипалубне судно 2015 року довжиною близько 30 метрів, обійдеться приблизно в 7 мільйонів євро. Далі вже йдуть яхти класу люкс. Їх купують не мільйонери, а мільярдери. Вони коштують десятки мільйонів доларів, іноді й сотні, от наприклад, яхта Стівена Спілберга довжиною 86 метрів коштує 200 мільйонів доларів. Ну, а якщо брати варіант, як у Абрамовича, так він «потягне» понад мільярд і теж, зрозуміло, не рублів!

– Ох … А тепер розкажіть про вартість оренди яхти.

– Тут все набагато простіше. Відразу скажу, що найвигідніше брати яхту в оренду на тиждень, а не на день. За цей час можна об’їхати чверть земної кулі, встигаючи виходити в портах різних країн і побіжно оглядати визначні пам’ятки. Вартість оренди, як правило, вказується саме за тиждень. Наприклад, скромне судно довжиною 15-17 метрів, взяте в оренду на сім днів, обійдеться в 2000-5000 євро. Але потрібно ще враховувати додаткові витрати: 300-500 євро в день на людину. Це на харчування, за сервіс, просто чайові екіпажу і так далі. Потрібно ще прорахувати паливні збори, вартість стоянки в маринах, прохід по приватним каналам. Іноді власники просять ще внести заставу, яку потім повертають, але це більше відноситься до дорогих варіантів, де господарі турбуються за збереження інтер’єрів. Точно розрахувати вартість можна, знаючи склад пасажирів, маршрут і так далі. Поки я привів мінімальні цифри.

Середня ціна круїзу на яхті довжиною метрів 25-30 складе від 15 тисяч євро і вище. Нормальна вартість – це кілька десятків тисяч євро. І це взагалі теж варіант без особливих надмірностей, хоча він вже набагато ближче до категорії «розкішний». Ну, а оренда судна класу люкс вимірюється сотнями тисяч євро. Наприклад, яхта, довжиною 60 метрів, взята на тиждень, обійдеться в 500-700 тисяч євро. І це теж далеко не межа.

 

– А чому ви сказали, що короткі подорожі обходяться дорожче? Скільки коштує невелика поїздка?

– На вартість теж впливає багато факторів. Мінімально – десь від 500 євро за прогулянку. Це цілком можуть собі дозволити туристи на відпочинку, часто вони так і роблять. А дорожче короткі маршрути обходяться від того, що судно вимагає практично однакової підготовки, що при подорожі на кілька годин, що при тижневому круїзі. У загальну вартість оренди включається не тільки «бонус» власнику судна, але і оплата роботи екіпажу та стоянок в приватних маринах, якщо вони плануються, страхування судна, а іноді до того ж – екіпажу і пасажирів, будь-яка трапеза і для екіпажу – в тому числі, додайте паливо, ПДВ, плату за простій, і багато чого іншого. Так потроху-потроху – набігає пристойна сума. Наша компанія ScanMarine TM (Cofrance SARL) якраз допомагає орендарям зрозуміти, яких витрат можна уникнути і на яку суму реально потрібно розраховувати.

– Якщо ціна за оренду така висока, то, напевно, покупку яхти можна вважати вигідною інвестицією?

– Мабуть, так, але практика показує, що клієнти купують судно з метою вдалого інвестування не так часто. В першу чергу яхти купуються для власного розкішного відпочинку, для круїзів по різних містах і країнах, словом, для задоволення і зміцнення здоров’я. День у відкритому морі за користь в кілька разів перевищує день, проведений на пляжі. Лікарі кажуть, що чисте морське повітря робить дива. Це особливо актуально для жителів великих міст, для тих, у кого напружена робота цілими днями. Багаті люди часто мають божевільний ритм життя і, звичайно, від нього втомлюються. Тому вони купують судно в першу чергу для того, щоб проводити на ньому вихідні та відпустки.

Здача в оренду зазвичай йде вже у наслідок того, що обслуговування яхти коштує недешево. Оплата стоянки, технічні огляди, ремонти, робота екіпажу і сервіс-компаній, податки, паливо, страховка і багато іншого. Компанія ScanMarine TM (Cofrance SARL) ще задовго до початку здійснення операції виробляє ретельний аналіз майбутніх витрат для клієнта, щоб він міг об’єктивно оцінити свої можливості. Не буває так, щоб мільйонер прокинувся одного ранку, подумав: «Чому б не купити яхту?» – і прийшов до нас з проханням: «Мені – найкрутішу і перев’яжіть стрічкою». Буде довгий попередній процес, розрахунки – підрахунки, в результаті якого клієнт всього лише приймає рішення «брати – не брати», і якщо так, то якого плану модель і якій ціновій категорії. А далі починаються довгі і складні етапи угоди. Втім, складні для нас, але не для клієнта.

– Але все-таки, наскільки швидко, наприклад, яхта окупиться?

– Залежить від ситуації, категорії судна, його місцезнаходження, стану, – від багатьох чинників. Ми малюємо для клієнта реалістичну картину. Яхта може бути досить вигідною інвестицією, але коли її порівнюють за прибутковістю з готельним бізнесом, наприклад, то це явне перебільшення. Готелі не пустують практично ніколи, а яхта іноді може простоювати цілими днями, тижнями, а то й довше – в очікуванні орендарів. Звичайно, якщо довірити її професіоналам, таким, як працюють в нашій компанії ScanMarine TM (Cofrance SARL), то замовники будуть. У нас тисячі клієнтів по всьому світу, які добре нас знають і довіряють нам, вважаючи за краще орендувати судно саме через нас. Але в той же час ми не чарівники. Низький сезон, висока ціна, сильний шторм, нарешті, – дуже багато різних причин, коли ми не можемо вплинути на ситуацію і знайти замовників. Потім обставини змінюються, відповідно, з’являються і орендарі.

 

При нормальному розкладі яхта, яка постійно здається в оренду, окупається швидко – за кілька років, включаючи всі витрати по обслуговуванню. Потім починає йти непоганий прибуток. Але потрібно враховувати, що якщо ви купуєте судно з метою отримання доходу, то самі на ній будете подорожувати тільки в низький сезон, інакше ваш прибуток буде не великий. Як правило, наші клієнти вибирають «золоту середину». Головне – власний відпочинок, можливо – частий, але нетривалий, можливо – тривалий, але раз на рік. Решту часу – ласкаво просимо, гості!

Але це, на жаль, не означає, що орендарі тут же збігаються натовпами. У той же час ми максимально намагаємося їх знайти, нам теж своєю репутацією ризикувати не хочеться. Яхтами займаємося вже вісім років, а особисто я – набагато більше. За цей час ScanMarine TM (Cofrance SARL) отримала визнання, нагороди, ми пишаємося цим! Зокрема, наша компанія була прийнята в престижне міжнародне виробниче об’єднання YBAA – Асоціацію Яхтових брокерів Америки (The Yacht Brokers Association of America, Inc.), існуючу вже майже 100 років. А не так давно, в 2016 році, ми увійшли до лав PYA – Асоціації Професійного яхтингу, яка існує з 1991 року.

– Відкрийте завісу таємниці: розкажіть, як відпочивають на яхтах їх власники?

– Чи знаєте, я не можу відслідковувати, що відбувається на морських судах, навіть коли ми здаємо їх в оренду, а вже що там буває, коли самі господарі розслабляються, поняття не маю. Але готовий припустити, що вони просто сплять, їдять, загоряють і купаються, як вам така версія? Звичайно, я розумію, що ви маєте на увазі. Мені не раз доводилося бувати на різних заходах, які проходять в морі. ScanMarine TM (Cofrance SARL) теж організовує будь-які свята на борту для клієнтів. Проходять вони завжди по-різному. Найчастіше яхта асоціюється з галасливою тусовкою в купальниках, якою-небудь гавайською вечіркою з коктейлями і так далі.

Ну, а бувають і урочисті заходи. Скільки разів, наприклад, ми організовували весілля в морі! Адже ми працюємо не тільки на Лазурному Березі Франції. Яхту через ScanMarine TM (Cofrance SARL) можна орендувати, перебуваючи практично в будь-якій точці світу, хіба мало у нас віддалених клієнтів ?! Найбільше, звичайно, їх в Європі, але нам доводилося проводити свята на яхтах і в Єгипті, і в Індії, і в США, і в Китаї. Ось, наприклад, вирішили молодята влаштувати весільну церемонію в Гваделупі! Будь ласка, звертайтеся до нас, зробимо! Таке було, до речі. Дуже мила пара з Єкатеринбурга. Там же вони і залишилися на медовий місяць.

А щодо того, як все це проходить, так про це стільки всяких статей з гламурними фотографіями в інтернеті, – і на наших сайтах, вони теж, до речі, зустрічаються. Пишні урочистості – це тонни квітів, вагони шампанського, причому як мінімум Moet Chandon. Наряди від модних дизайнерів, золото-діаманти і так далі. Часто запрошують для виступу зірок шоу-бізнесу або цілі оркестри. Загалом, так, розкішні весілля та інші шикарні свята на яхті – це популярно і модно. Але це, звичайно, по кишені тільки багатим людям. Що стосується просто заможних туристів, то в урочистих випадках вони замовляють на борт послуги кейтерингу, тобто виїзний фуршет або банкет, аніматора або музиканта і самі розважаються, як можуть.

 

Окрема тема – дайвінг, водні види спорту та риболовля. Компанія ScanMarine TM (Cofrance SARL) організовує будь-які подібні розваги: ​​забезпечить спортивне або рибальське спорядження, знайде досвідчених інструкторів, екіпаж, який знає, куди краще йти для яких цілей і так далі. Нашу фірму клієнти вибирають за те, що ми надаємо захід «під ключ», а не просто здаємо яхту в оренду – і забуваємо про це.

Ні, ми можемо почати з того, що якщо на борту планується весілля, наприклад, то ми доставимо всіх гостей з різних міст або навіть країн, до речі, цілком можемо зробити це і на приватних літаках. Потім розмістимо їх в готелі або де-небудь на віллі. Оформимо всім візи, медичну страховку, трансфер. А потім повністю візьмемо на себе саме свято на яхті. У підсумку, клієнт звернувся до нас всього один раз, але отримав відразу все, що йому потрібно. Це зручніше, ніж дзвонити в сто різних компаній.

– Все-таки скажіть чесно, серед ваших замовників переважають мільйонери?

– Скажу чесно: так. Така реальність наших днів. Яхти – поки ставляться до розкоші, і навіть подорожі на них, а що вже там говорити про покупку, яку можуть дозволити собі тільки дуже забезпечені люди. Але це не означає, що у нас зовсім немає клієнтів серед «середнього класу». У високий сезон на Лазурному Березі ми отримуємо чимало замовлень від самих звичайних туристів. Зазвичай вони збираються цілою компанією, наприклад, з декількох сімей або друзів і орендують судно для нетривалої подорожі.

Чоловіки люблять замовляти катери, їх оренда коштує на порядок дешевше, та й розігнатися на них можна непогано. Крім того, влітку дуже затребувана рибалка. На Лазурному Березі безліч «злачних» місць, де легко виловити якусь грандіозну акулу або рибу-меч. Ми намагаємося працювати так, щоб яхтинг ставав доступніше для всіх: робимо спеціальні пропозиції, знижки, влаштовуємо бюджетні екскурсії. Але від нас, на жаль, не все залежить. Якщо власник призначає високу ціну оренди, він далеко не завжди погоджується на поступки, а ми захищаємо і його інтереси теж.

Ну а що стосується багатих орендарів, то вони часто замовляють тижневі тури по різних містах або навіть країнах, із заходом в порти, прогулянками, шопінгом, професійними фотосесіями. Самі стандартні напрямки по Європі – це Франція, Італія, Іспанія, Хорватія, Кіпр, Греція, країни Скандинавії. Є й любителі екзотичних напрямків, наприклад, замовляють подорож по Карибських островах або Багамських, або на Гаваї куди-небудь хочуть. Ми можемо надати яхту практично в будь-якій точці світу. Але складні замовлення, звичайно, краще робити заздалегідь.

– А ось якщо я захочу побудувати яхту, а не купувати готову? Що мені тоді робити?

– Звичайно ж, звертатися в ScanMarine TM (Cofrance SARL). Тільки підготуйте мільйони доларів, точніше, десятки мільйонів і більше. Будівництво за індивідуальним замовленням – дороге задоволення, і це робиться не швидко. Навіть якщо ви є досвідченим моряком, все одно самостійно продумати всі нюанси вашого майбутнього судна ви не зможете, не кажучи вже про те, щоб створити ескізи проекту. На кожній стадії потрібні свої фахівці. Від клієнта в даному випадку буде потрібна довга і уважна участь. Коли ви хоча б визначитеся зі своїми бажаннями щодо того, яким має бути ваше судно, скільки ви готові вкласти в нього і його обслуговування, тоді можна підключати конструкторів і вибирати верф.

Точно можу сказати, що, вирішивши будувати власне судно, ви нічого не заощадите, навпаки, це обійдеться набагато дорожче, ніж покупка готової яхти, та й сам процес буде набагато складніше і довше. Тому ми рекомендуємо клієнтам переробляти вже наявні на ринку варіанти. Навіть якщо у замовника надприродні запити, досвідчені фахівці, а серед наших партнерів тільки такі і є, обов’язково допоможуть втілити їх в реальність. Ось, наприклад, один раз клієнтка з Австралії попросила нас зробити десяток танцюючих фонтанів на борту. Не зовсім звичайне побажання, але заради цього зовсім не варто розробляти проект з нуля. Знайшли людей і додали на яхту фонтани: у підсумку всі щасливі!

І потім уявіть, скільки по всьому світу щорічно проходить різних яхт-шоу, виставок і тому подібних заходів. Ми готові організувати для клієнтів поїздку на будь-який з них, і цілком ймовірно, що і самі туди прийдемо. Там можна подивитися десятки, сотні прекрасних яхт, які в ідеальному стані і чекають свого нового власника. А скільки взагалі яхт на планеті! У нас є партнери в США, Австралії, Нової Зеландії, Чилі, Аргентині, Китаї, Індії, Єгипті, в загальному, без перебільшення скажу – по всьому світу! Найбільше, звичайно, у нас судів з Європи і США. Погодьтеся, є з чого вибрати! Тому, перш, ніж будувати «своє, особливе» судно, переконайтеся в тому, що його ще ніхто до вас побудував, тому що вам буде набагато простіше і вигідніше купити з того, що вже є. Однак якщо ви все ж бажаєте отримати яхту «з нуля», то все в ваших руках. Звертайтеся в ScanMarine TM (Cofrance SARL), і ми обов’язково вам допоможемо.

– Скажіть, а вам доводилося «вплутуватися» в якісь складні історії, пов’язані з яхтами: Судові тяжби, розгляди, скандали?

– Працюючи в галузях, де крутяться великі гроші, неможливо, як ви говорите, ні в що не «вплутатися». Але з чистою совістю можу сказати, що у компанії ScanMarine TM (Cofrance SARL) репутація бездоганна. Наші послуги і сервіси прозорі. Те ж стосується доходів і будь-яких організаційних моментів. Ну а що до «історій», про які ви говорили, то це справи наших клієнтів. Оскільки в нашому штаті безліч юристів, і навіть мають вузьку спеціалізацію – так званих морських юристів, то нам доводилося представляти інтереси наших замовників в суді, відстоювати їх права в різних ситуаціях.

На щастя, можу сказати, що в світі яхтингу не так вже й часто трапляються якісь грандіозні скандали і складні розбирання. Але буває всяке. Ось, наприклад, застрахував клієнт яхту, начебто в надійній компанії, але не через нашу фірму. Настав страховий випадок: судно пошкоджено, потрібно дорогий ремонт. Страхова компанія відмовляється від виплат, вимагаючи підтвердження того, що випадок відноситься до страхових. Клієнт в розгубленості. Ми беремо ситуацію під контроль, спочатку намагаємося врегулювати питання в самій страховій компанії, потім звертаємося до суду. Успішно виграємо справу: клієнт отримує і страховку, яка покриває ремонт, і компенсацію за витрачений час і матеріальні збитки. Це я розповідаю вам реальний випадок, яким ми не так давно займалися прямо у нас в Ніцці.

Взагалі рекомендуємо судновласникам уважно ставитися до страхування яхт і звертатися тільки в надійні компанії. Самостійно страховку не оформити, тому ми завжди готові допомогти в цьому нашим клієнтам: точно знаємо, яким страховикам можна довіряти і, головне, як правильно скласти договір, щоб він покривав максимум можливих ризиків, але при цьому був вигідним для клієнта.

 

– Які ще послуги ви можете запропонувати вашим клієнтам?

– Вони докладно описані на наших численних сайтах, основним з яких є scanmarine.ru. Ми займаємося всім, що якось стосується яхт. Головні напрямки – оренда і продаж. Можемо провести будь-яку операцію «під ключ», а можемо – якийсь із її етапів, це вже як забажає клієнт.

Наприклад, у клієнта вже є яхта, він звертається до нас за консалтинговими послугами, грубо кажучи, «що можна поліпшити»? Якщо є, що покращувати, що ми із задоволенням не тільки порадимо, але і візьмемо цей процес під свій контроль. Адже власнику ніколи займатися самому своєю яхтою, вона потрібна йому для відпочинку та отримання доходу. Ми знайдемо оптимальну обслуговуючу компанію, спробуємо скоротити витрати або зробити їх більш доцільними, при бажанні замінимо екіпаж, забезпечимо професійне технічне супроводження, простежимо за тим, щоб всі податки були заплачені, страховка оформлена, ну і так далі, і так далі, до нас можна звертатися з будь-якого «яхтового питання».

– Ваша думка, чи часто купують яхти, щоб «пустити пил в очі»?

– Моя думка: однозначно немає! Мільйонери і мільярдери – люди раціональні, ділові. Їм не потрібно нікому нічого доводити, так у них і часу немає на це. Якщо вже клієнт шукає судно для того, щоб його придбати, то тут і мови немає про «понти» або щось подібне. Клієнт приходить до думки, що судно мати вигідно, прораховує, для яких цілей він і його сім’я його набувають, як і куди планують на ньому ходити, як будуть здавати в оренду. Загалом, шляхом довгого і всебічного аналізу з нашою допомогою, зрозуміло, вирішується на його покупку. Він робить це для себе і своїх близьких, а думка оточуючих його не хвилює.

Ну а «для шику» яхти орендують. Таке, так, буває. Людина хоче підкреслити свій високий статус, досягнення, підняти престиж в очах інших. Він робить тисячу селфі: «Ось я на яхті в Монако», потім закидає ними всю мережу. Я особисто нічого поганого в цьому не бачу. Зрештою, щоб орендувати яхту в Монако, теж потрібно багато чого в житті домогтися. Ми в будь-якому випадку на стороні клієнта і поважаємо його бажання.

– Наостанок традиційне запитання про ваші плани?

– Знаєте, в інтерв’ю про яхти часто задають питання, що стосуються романтики подорожей. Море, вітрила – це ж красиво, дивно, для багатьох незвично. Ми сьогодні цих тем не торкалися, як сухі прагматики, і, може бути, марно. Але говорячи про плани ScanMarine TM (Cofrance SARL), я хочу зауважити, що яхтовий напрямок нашої діяльності завжди був і залишається самим непередбачуваним. І скільки не плануй, за великим рахунком, я сам не знаю, чого від нього чекати.

Тобто я можу, звичайно, з широкою посмішкою говорити про те, що ми будемо розширювати спектр наших послуг, поліпшувати якість сервісу, шукати нових надійних партнерів, якщо вони ще на Землі залишилися, – так, все це так, звичайно. І все-таки море, яхти – для мене це не просто бізнес, це частина мого серця. Я довіряюсь цій красі і дозволяю їй вести мене за собою, а ще з радістю ділюся цим світом романтики з іншими. Тому я просто бажаю нам всім попутного вітру і сім футів під кілем, а що буде далі, час покаже.

 

Розмову провів журналіст Cofrance SARL